בית הדפוס הראשון – רקע היסטורי

בית הדפוס הראשון – רקע היסטורי

כאשר אתם פונים לשירות מודרני של בית דפוס, יתכן כי אתם לא מבינים באיזה שירות היסטורי מדובר

שירות של בית דפוס הוא שירות שרבים מאתנו נדרשים לו על בסיס יום יומי וקבוע עבור מטרות עסקיות שונות. כפי שידוע לכולנו, בית דפוס הוא מוסד מקצועי שבו אנחנו למעשה מקבלים שירותים של הדפסה והעתקה של מוצרי נייר כאלה ואחרים, גם במספרים גדולים במיוחד ובכמויות עצומות במיוחד, ביצירת עותקים זהים, או ביצירת עבודות הדפסה מיוחדות בהיקף נרחב ביותר. עם זאת, כאשר אנחנו פונים לשירות איכותי של בית דפוס ברמת גן כיום, יתכן כי אנחנו לא מבינים שמדובר באחד השירותים החשובים והמשמעותיים ביותר בעולם המודרני, ורבים מחשיבים את המצאת הדפוס כהמצאה החשובה ביותר של המילניום הקודם, זו שסייעה לאנושות לעשות קפיצה עצומה קדימה בכל הנוגע להתפשטות ידיעת הקרוא והכתוב, מעבר האדם לעולם תעשייתי ומתקדם יותר, והתפשטות ההשכלה. והכל התחיל בבית הדפוס הראשון, שאותו הפעיל הממציא הגרמני יוהאן גוטנברג, שהיה בכלל צורף.

מה היה בית הדפוס הראשון, וכיצד התפתח תחום העבודה החשוב כל כך גם בימינו?

  • היסטוריה מוקדמת – ההיסטוריה המוקדמת של הדפוס הגיעה ככל הנראה מסין, שם השתמשו לראשונה בצבעים שנמרחו על גבי אבן חלקה, מה שאנחנו מכירים בתור ליתוגרפיה. כך, למעשה, היו משתמשים בשיטות דפוס פרימיטיביות אך מרתקות עבור הכנה של ספרים שלמים כבר במאה השמינית לספירה – על בסיס לוחות חרס, חיתוכי עץ או גלילי חותם. באירופה החלו לראשונה להשתמש בחיתוכי עץ עברו דפוס בתחילת המאה ה-15, ובשלב זה הפך יוהאן גוטנברג לאחת הדמויות החשובות ביותר בהיסטוריה האנושית.
  • המצאתו של גוטנברג – יוהאן גוטנברג הגרמני היה בכלל צורף זהב ומתכת במקצועו. המצאתו התבססה על לוחות העץ אותן הזכרנו, אך הוא עשה שימוש בעץ או באבן ליצירת לוחות הדפסה חד פעמיים, עליהם הייתה חרוטה או מוטבעת הצורה אותה היה צריך להעתיק. כך, היה ניתן להעתיק ולהדפיס את אותו העמוד או המסמך מאות ואלפי פעמים עם שימוש בדיו פשוטה, בצורה זולה ונוחה יותר מאי פעם בעבר, כאשר למעשה הדבר היחיד אותו היה צריך לייצר היה לוחות ההדפסה. בשנת 1456 הדפיס גוטנברג בשיטה זו את התנ"ך בשפה הלטינית, אך בית הדפוס שלו לא הצליח וכמו ממציאים גדולים רבים ואחרים הוא נפטר חסר כל, בשנת 1468 – ורק לאחר מותו, בתוך חמישים שנים הפך הדפוס אותו הוא המציא לקטליזטור עצום של התקדמות באירופה ובעולם כולו.

תחום הדפוס הוא תחום שמאז ועד היום המקצועיות בו היא חשובה ביותר, ואסור להתפשר עליה

גוטנברג היה אחד הממציאים הגדולים בהיסטוריה האנושית, וההמצאה שלו ממשיכה ללוות אותנו בצורתה המפותחת עד ימינו אנו. אז כמו היום, נדרשים אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר על מנת לייצר עבודות דפוס ברמה הגבוהה ביותר – וגם כיום, כשאתם פונים לשירות של בית דפוס ברמת גן, אתם צריכים לזכור זאת.